Käyttäjätunnus:
Salasana:
Rekisteröidy

Forum

Jussi T: Tyhmä kysymys Viskin säilyvyydestä

Forum / Väkevät viinat

Jussi T Tyhmä kysymys Viskin säilyvyydestä
Jussi T
Eilen 11:20
Sukulainen lahjoitti minulle avaamattoman litran pullon Jamesonia. Muisteli ostaneensa vähintään 12 vuotta sitten matkoilta ja pullo oli vaan jäänyt lojumaan kaappiin. Korkki on täysin ehjä, eikä vuodet näy kuin pölynä ja etiketin likaantumisena.

Olen kuullut "Bottle aging" ilmiöstä, eli ilmeisesti maku saattaisi parantua pullossa vuosien saatossa, mutta tässä nyt ei ole kyse mistään single maltista tai muustakaan laatukamasta. Onko kellään kokemuksia? Paraneeko tällainen viski, paheneeko, vai pysyykö samana?
Olli Kuhta
Eilen 13:58
Jussi T:
Sukulainen lahjoitti minulle avaamattoman litran pullon Jamesonia. Muisteli ostaneensa vähintään 12 vuotta sitten matkoilta ja pullo oli vaan jäänyt lojumaan kaappiin. Korkki on täysin ehjä, eikä vuodet näy kuin pölynä ja etiketin likaantumisena.

Olen kuullut "Bottle aging" ilmiöstä, eli ilmeisesti maku saattaisi parantua pullossa vuosien saatossa, mutta tässä nyt ei ole kyse mistään single maltista tai muustakaan laatukamasta. Onko kellään kokemuksia? Paraneeko tällainen viski, paheneeko, vai pysyykö samana?
ainoastaan laatuviinit ja esimerkiksi vahvat belgioluet pehmenevät ja muuttuvat lempeämmiksi oikeissa säilytysolosuhteissa, eli niissäkin vahva maku oikeastaan heikkenee tavallaan. Mikään tislattu viina ei muutu miksikään avaamattomassa pullossa mikäli ei satu joutumaan kovin kuumaan ehkä, ainakin auringon suora valo tekee hallaa viinalle. Pimeässä kaapissa avaamaton viinapullo, jossa korkki kunnossa, ei muutu miksikään. Avatussa pullossa alkoholi haihtuu hiljalleen ja maku muuttuu hieman, ei kuitenkaan dramaattisesti. Monta vuotta vanha avattu viskikin maistuu ihan siltä mitä pitääkin, jos Se on lojunut kaapinperällä
Copyright © 2003–2021 isokaato.com. Tuotetiedot © Alko.