Käyttäjätunnus:
Salasana:
Rekisteröidy

Forum

Joksi: Lempiviskinne?

Forum / Viskit ja konjakit

Joksi Lempiviskinne?
Joksi
Eilen 20:18
Nyt Isokaadon ihmiset, kertokaa viskeistä se mielitiettynne, se jota voisitte juoda hamaan loppuun asti! Saa listata myös useamman kuin yhden. Perustelut tervetulleita, vaan eivät pakollisia!

Jos huomaatte kanssakirjoittajanne nauttivan samoista juomista kuin Te ja tiedätte jonkin samanlaatuisen ja -tyyppisen viskin, suositukset ovat myös tervetulleita!

Omat ehdottomat suosikkini ovat:

Caol Ila 12yo
Laphroaig 10yo & 18yo
Lagavulin 16yo
Olli Kuhta
Eilen 21:08
Jokune vuosi meni käydessä skottilaisia läpi, sitten pimahdin bourboneihin. Four roses small batch on lempparikesäviski ja knob creek on muuten vaan loistava. Skottilaisista tykkäsin springbankista, se on ehdottomasti loistava viski!
Savuisista skoteista tykkäsin aluksi (kuten kaikki), mutta en enää. Vielä vähemmän sherryisistä, on vaan tullut raja siinä vastaan...
Skottilaisista jos jotain joisin, niin -non chill filtered on luettava etiketissä, muuten en osta! On siinä vaan niin iso ero...
Mutta joo, enää mulle kelpaa vain kunnon tanakka bourbon lähinnä.
Joksi
Eilen 21:19
Kiitoksia Ollille vastauksesta. Itse olen ollut lähinnä Bourbon-curious, joten ei ole tullut muuta kuin tätä perus Four Rosesia maistettua. Pitääkin noita mainitsemiasi bourboneita kokeilla, samoin kuin Springbank-viskiä. Ilmeisesti tarkoitit täältä kaadostakin löytyvää 10-vuotiasta nestettä?

Nyt lisää vastauksia kehiin!
Havis
Eilen 8:47
Oma suosikkilista suurinpiirtein paremmuusjärjestyksessä. On toki otettava huomioon rajallinen valikoimatuntemus, mutta onhan tässä vielä aikaa :)

Noista jokaista mielelläni maistelen toistekin.

Laphroiag 10yo Cask Strength Batch 002
Ardbeg Ten
Laphroiag Quarter Cask
Ardbeg Uigeadail (hyvä, mutta kallis ja hinta/laatusuhde on perus kympissä parempi)
Caol Ila 12yo
Bruichladdich Peat
Big Peat Islay Blended Malt

Teachers Highland Cream

Ylläolevasta listasta näkee että olen jotenkin jumittunut tuonne Islay saarelle, kuinka ollakaan...

Laga 16yo on kyllä maistettu, mutta siitä on niin kauan että en oikein muista muuta kun että hyvää oli, mutta kovin kallista. Esim Lapparin 10yo CS:ssa tai Caol Ila 12yo:ssa on mielestäni kertaluokkaa parempi hinta/laatusuhde.

Tuo Big Peat 0.2l pullotteena on nykyisin eräänlainen peruskivi tai kotiviski, jota yleensä on aina kotona jonkin verran.

Näin viskin maistelun voi tehdä ikäänkuin paritestinä, jossa toisena on yleensä tuo Big Peat. Ja sitten sitä toista voi verrata ja arvioida.

Itse asiassa nykyään en juuri muuten viskiä maistelekaan kuin kahta eri pullotetta kerrallaan vertaamalla.

Ja tietty aromilasista sellaisenaan, tai vesitipan kera.

Ollin kanssa samaa mieltä, että pullotteelle on eduksi jos etiketistä löytyy seuraavat kriteerit:

- no chill filtered
- no caramel colouring
- cask strength

Mutta ei nuo vielä automatic takaa ylevää makuelämystä. Muistakin voi löytää suun hymyyn veivaavaa fiilinkiä.
Olli Kuhta
Eilen 21:44
Jotenkin tuntuu, että makumieltymykset menee sykleissä. Johonkin vaan kyllästyy, kun tarpeeksi saa. Skotit ja irkut on aivan yhtä hyviä, kuin bourbonkin. Bourbon on vaan itselle aivan uusi tuttavuus ja aivan turhaan ylenkatsottu. Kyllä se on viskissä kuin viskissä, että kun hinta alkaa olla yli 40 euro per pullo, niin alkaa laatuakin löytymään.
Onbhan se hyvä,että on erityylisiä juomia joista nauttia. Ei missään nimessä kannata lähteä mollaamaan jotain tietyä juomatyyliä jos se ei juuri sillä hetkellä maistu. Saattaa olla, että ei vaan ole vielä hoksannut juoman hienoutta.

Jos nyt joku listaviskeistä jotka ovat todella vaikutuksen tehnteet, niin se olisi jotain tällaista. Hinta on meikäläisellä pysynyt aika kohtuudessa. Enkä esim 18 vuotaita skottejakaan ole maistankut kuin paria.

Mutta joo se listaus kohtuuhintaisista tosihyvistä:

Laphroaig quarter cask, aivan tolkuton viski
Lagavulin 16, ehkä paras skotti, ei tosin alkon hinnoilla kannata ostella. Sisko toi englannista. Maksoi 40 euroa siellä...
Springbank 10 year old, kannattaa tutustua tislaamoon, niin tiedät miksi...
Ardbeg 10, oli vaan hieno. samalla raju ja herkkä viski.
Johnnie walker black, ainut blendi mitä ihminen tarvitsee
Four roses small batch, jotenkin tosi naisellinen viski. neljä ruusua on tosi jännä viski,aivan oma tyyli.
Knob creek, on sitten äärimaskuliininen tuhti bourbon. Helevetin hyvä. alkon tilausvalikoimassa löytyy.
Nuo siis alkon viskejä kaikki.

Nuo on ne viskit mitkä ovat saaneet todellakin ihmettelemään, että mitä siellä lasissa oikein on.

Nautiskelkaa!

Joksi
Eilen 19:26
Hyvin on jo vastauksia tullut, mutta lisää tarvitaan! Nyt kaikki vaan ottaa näppiksen karvaiseen (tai karvattomaan) käteen, ja rustailee muutaman suosikin. :)
LordHamwich
Eilen 3:22
Riippuu käyttötarkoituksesta. VAT69 on paras talousviski Laphroaigin ollessa ykkönen satunnaiseen maisteluun, mutta viime aikoina sellainen blenkkuviski kuin Big Peat on iskenyt ja lujaa. Saisivat hankkia alkoon isommissakin pulloissa kun tällä hetkellä saa säälittävän pienessä 0,2l samplerissa.
Porkkana
Eilen 13:10
Asuin muutaman vuoden Skotlannissa ja vaikka köyhä olenkin ja sinne mennessä viskejä vihasin niin pois tulin muutamaa todella hyvää makuelämystä rikkaampana. Eniten sydän lämpeni Islayn viskeille, kun niitä kerran oli päässyt maistamaan.

Lagavulin 16 yo - ehdoton suosikki tähän astitista, vesi herahtaa kielelle jo ajatuksesta

Arbeg 10 yo - melkein yhtä hyvä

Laphroaig quarter cask - antaa myös hyvät savut, vaikkei olekaan yhtä pehmeä

Ardmore traditional cask - toistaiseksi ainoa highland viski, josta pidin, ehkä siksi kun on "peated"

Talisker - viski, joka sai pitämään viskeistä. Ennen tätä olin maistellut vain halvimpia blended viskejä, joten todellakin pippuri ja savun maku suussa ilman alkoholin kitkerää takapotkua sai tosiaan ymmärtämään, ettei vahvojen alkoholijuomien tarvitse maistua aina pahalle...

Vinkkinä kaikille viskin ystäville, jos haluatte halpaa ja hyvää ja suuntaatte Brittein saarille niin kannattaa katsoa markettien omia pullotteita, löytyy Hihgland, Speyside ja Islay viskejä 12 yo:na, tavara on samaa, mutta tislaamoa ei vain paljasteta. Näin pääsin itsekin maistelemaan luultavasti useamman Islayn tislaamon läpi vain £20 per pullo, eri marketeilla kun tuli eri lähteistä viskit ja vaihtuivat sitten aina välillä. Erityisesti Tescon ja Sainsburyn omat viskit on olleet todella hyviä.
Tomsterr
Eilen 23:22
Olen tullut siihen lopputulokseen että en pysty laittamaan lempiviskejäni paremmuusjärjestykseen. Jos yritän sen tehdä, huomaan hetken kuluttua että ei kyllä tämä olikin parempaa kuin tuo...ja kohta taas toisinpäin. Ja tämä on itse asiassa tässä viskiharrastuksessa se hieno puoli :).

Täydellisessä viskibaarikaapissa pitää löytyä ainakin seuraavat mallasviskit:
Ardbeg, Lagavulin, Laphroaig, Caol Ila ja Talisker.

setämies75
Eilen 19:39
Makuasioista on paha kinata. Joku pitää Johnnie Walkerin Red Labelistä jonka itse syljen alimpaan kastiin. Itse huomaan että juomamieltymykset viskin osalta menee usein sykleissä. Jos esim mielestäni perushyvää viskiä Ballantines tai karvan parempaa Jamesonia juo monesti putkeen, niin alkaa nekin tylsältä maistua. Kait se on samoin kuten roskaruokakin, että maistuu pirun hyvälle kun harvoin syö mutta jos päivittäin niin johan alkaisi maistumaan puurolle.

Kuitenkin suosikki viskejäni ovat (ei missään järjestyksessä):

Amrut (voi tsiisus kun alko lopetti tämän tuonnin)
Jameson
Laproaig
Lagavulin
Talisker
Ballantines
Johnnie Walker Blue Label

Ja alimpaan kastiin menevät oman mauni mukaan:
Vat69
Red Label
LongJohn
12>
Copyright © 2003–2021 isokaato.com. Tuotetiedot © Alko.